Egedal Station hed oprindeligt Gl. Toftegård Station. Navneskiftet i 2011 skulle være med til at markedsføre den dengang nye Egedal Kommune. Her kan du se, hvad navneskiftet kostede.
Da stationen åbnede i Ølstykke 2002, blev den kendt som Gl. Toftegård Station. Den blev bygget for at imødekomme de mange pendleres behov og styrke forbindelsen mellem lokalområderne og S-togsnettet.
Fredag den 9. december 2011 blev stationens navn officielt ændret til Egedal Station. To dage senere, den 11. december 2011, blev navnet taget i brug i praksis. Udgifterne til nye skilte, højttalerbeskeder med videre løb op i 360.000 kr. og blev betalt af Egedal Kommune, som opstod ved kommunalreformen i 2007. Navneskiftet skete for mere entydigt at signalere, at stationen ligger midt i Egedal Kommune og for at markedsføre kommunens navn og identitet.
Navneskiftet til Egedal Station i 2011
I 2011 blev stationens navn officielt ændret til Egedal Station trods lokale protester, der især handlede om det relativt store beløb, kommunen betalte for navneskiftet. Det skete som led i udviklingen af det nye byområde, Egedal By, som skulle fungere som et moderne bycenter med fokus på bæredygtighed og offentlig transport.
Navneskiftet var med til at cementere stationens rolle som en vigtig del af kommunens infrastruktur.
En nøglestation i kommunen
Egedal Station fungerer i dag som et centralt knudepunkt for transport i kommunen. Den forbinder Egedal med både København og de omkringliggende områder gennem S-togsnettet.
Stationens strategiske placering har været afgørende for udviklingen af området og gør den til et naturligt valg for pendlere og besøgende på Egedal Rådhus.
Stationens rolle i udviklingen af Egedal By
Navneskiftet fra Gl. Toftegård Station til Egedal Station i 2011 var ikke blot et symbolsk skridt – det indgik som en del af en større, strategisk plan for udviklingen af byområdet Egedal By. Ifølge Egedal Kommunes Kommuneplan og planstrategier er området omkring stationen udpeget som kommunens nye centerby med fokus på bæredygtig byudvikling og tæt kobling til kollektiv transport.
Egedal Station blev dermed ikke blot et trafikalt knudepunkt, men også katalysator for en helt ny bydel med blandet boligbyggeri, erhverv, institutioner og grønne byrum.
Kommunen har investeret betydeligt i infrastruktur og offentlige faciliteter tæt ved stationen – herunder det nye Egedal Rådhus og Sundhedscenter, som begge er placeret få minutters gang fra perronen. Planen er at skabe en bydel, hvor borgerne kan bo, arbejde og benytte daglige serviceydelser uden behov for bil, hvilket er i tråd med nationale og regionale mål om grøn mobilitet og klimarobust byudvikling.
Egedal Station er dermed mere end en navneændring – den repræsenterer en bevidst indsats for at samle kommunen og skabe en identitet omkring et moderne, bæredygtigt bycentrum.
Vi har samlet en lang række af de andre spørgsmål og svar, der oftest bliver stillet om byer og steder i Egedal Kommune. Har du et spørgsmål, du mangler at få svar på? Så skriv til os på
Spørgsmål om Egedal
Hvor mange mennesker bor der i Egedal?
Hvor mange skoler er der i Egedal Kommune?
Hvad hed Egedal Station tidligere?
I hvilken by ligger Egedal Rådhus?
Hvem er borgmester i Egedal Kommune?
Er Egedal en del af Nordsjælland?
Er Egedal i Region Hovedstaden?
Hvilke byer er der i Egedal Kommune?
Hvilken zone er Egedal Station?
Spørgsmål om Ølstykke
Spørgsmål om Stenløse
Hvor mange bor der i Stenløse?
Ligger Stenløse i Nordsjælland?
Hvilken kommune hører Stenløse til?
Spørgsmål om Smørum
Hedder det Smørum eller Smørumnedre?
Hvor mange mennesker bor der i Smørum?
Er Smørum en del af Nordsjælland?




