Novafos har siden maj arbejdet på at lokalisere et meget besværligt vandbrud i Ølstykke. Vandselskabet afventer nu en gravetilladelse fra Egedal Kommune og forventer at få repareret den skjulte lækage snarest muligt.

“Der er en vandledning i Ølstykke, der har været utæt i snart et år nu. I vinter var der nærmest en skøjtebane på cykelstien ved siden af. Det er både farligt og et stort spild af ressourcer. Hvorfor bliver bruddet ikke repareret?”
Niels, Ølstykke
Er der noget her i vores lokalområde, du har undret dig over? Så skriv til “EgedalPosten undersøger” på redaktion@egedalposten.dk – måske kan vi hjælpe dig og mange andre med at blive lidt klogere.
Hvis du benytter cykelstien på nordsiden af Frederikssundsvej i Gl. Ølstykke, har du måske bemærket det våde græs og vandet, der døgnet rundt siver stille ud i rabatten og på asfalten.
Lokale fortæller, at det konstante udslip af vand har stået på i snart et år, og på et blåt skilt i rabatten står der da også, at Novafos er underrettet. Novafos er det fælleskommunale forsyningsselskab, der leverer drikkevand og håndterer regn- og spildevand i Egedal og otte andre nordsjællandske og storkøbenhavnske kommuner.
Gå aldrig glip af en vigtig lokal historie:
Tilmeld dig EgedalPostens gratis nyhedsbrev her
EgedalPosten-læser Niels fra Ølstykke har kontaktet redaktionen, fordi han undrer sig over, at der ikke sker noget og vandet blot får lov til at løbe, selv om Novafos jo tilsyneladende er klar over problemet.

Ja, faktisk fortæller flere, at lækagen allerede skabte problemer i vinterens frostvejr, og at det sivende vand i perioder gjorde cykelstien spejlglat. Selv om problemet altså har varet længe for de forbipasserende, har vandselskabet Novafos dog først for nylig fået kendskab til sagen, fortæller afdelingschef Torben H. Petersen, da EgedalPosten ringer og spørger.
Det er faktisk kun i den seneste måned, at selskabet har haft kendskab til lækagen:
“Vi fik en henvendelse fra en forbipasserende den 20. maj, så længere har vi ikke kendt til bruddet”, forklarer han og uddyber:
“Det kan selvfølgelig sagtens have løbet meget længere, men vi har arbejdet på det, siden vi fik kendskab til lækagen. Vi vil altid meget gerne have en opringning, hvis nogle ser noget, der kunne være et brud på en vandledning”, fortæller han.
Lækagesøgning uden resultat
Siden underretningen i maj har teknikere derfor forsøgt at finde frem til det præcise sted under jorden, hvor ledningen er utæt for at kunne gøre reparationen så lidt indgribende som muligt. Det har dog vist sig at være mere kompliceret end først antaget.

Hverken Novafos eller et tilkaldt eksternt specialfirma har nemlig indtil videre kunnet lokalisere bruddet med de sædvanlige målemetoder:
“Når vi får en henvendelse, sætter vi hurtigt gang i en lækagesøgning. I første omgang kunne vi ikke finde frem til det specifikke sted for bruddet, og derfor satte vi et eksternt firma på opgaven. Det lykkedes heller ikke dem at finde frem til et brud på strækningen, og på vores overvågning af vandtabet er forbruget heller ikke så stort, at vi kan finde frem til det konkrete sted”, siger Torben H. Petersen.
Venter på gravetilladelse
Derfor er der nu kun tilbage at begynde at grave og spore sig ind på bruddet. Selv om Novafos gerne vil i gang hurtigst muligt, kræver indgrebet i vejarealet en godkendelse fra Egedal Kommune, og den godkendelse venter Novafos i øjeblikket på:
“Vi forventer at reparere bruddet snarest muligt. Vores entreprenør har søgt en gravetilladelse hos vejmyndigheden, Egedal Kommune, og den burde være lige på trapperne. Det er simpelthen et krav, før vi kan gå i jorden og finde bruddet”, forklarer Torben H. Petersen.
Søger med tynde pinde
Når tilladelsen fra rådhuset er på plads, går teknikere i gang med en lavpraktisk metode for at skåne cykelstien mest muligt og undgå store, “blinde” udgravninger:
“For at opgravningen kan blive så begrænset som muligt, kommer vi til at grave lidt ned og søge med en lang, tynd pind – og så prøver vi at følge strømmen af vand der, hvor det har piblet op igennem jorden. Når vi rammer noget hårdt, plejer det at være røret lige ved bruddet. Så graver vi ned der, og hvis vi ikke lige rammer stedet helt præcis, kan vi typisk se, om vandet så kommer fra den ene eller anden side”, fortæller Torben H. Petersen.
Det piblende vand kan i princippet skyldes andre ting i undergrunden, selv om det er mindre sandsynligt på denne årstid, hvor jorden generelt er tør:
“Det kan også være et ødelagt dræn eller en regnvandsledning, men de burde dog være så tørre nu, at det ikke er ret sandsynligt, når vandet stadig pibler frem”, vurderer Torben H. Petersen.
Kan være et tilfælde
Årsagen til skaden er altså ukendt, men flere mistænker sidste års fjernvarmearbejde på strækningen for at have beskadiget røret. Den teori ønsker afdelingschefen fra Novafos dog ikke at gætte på, før jorden er åbnet, og skadens karakter kan besigtiges:
“Jeg kan først sige noget om årsagen, når vi har gravet op og set, hvordan det ser ud dernede”, siger Torben H. Petersen.
Han påpeger dog, at brud på det store ledningsnet sker dagligt, uden at der nødvendigvis er eksterne årsager bag. Ledningerne påvirkes nemlig meget af især skiftende vejrforhold:
“Brud sker forholdsvis ofte, så det kan sagtens være et rent tilfælde. Vi har cirka 1.600 kilometer vandledninger på tværs af ni kommuner, og har typisk 1-2 lækager om dagen i sommerperioden. Om vinteren har vi 5-10 lækager dagligt, fordi rørene er mere påvirkede af vejret, når temperaturændringerne i jorden får ledningerne til at bevæge sig. Det er støbejernsledninger meget følsomme overfor”, fortæller Torben H. Petersen.
Hvis du selv ser vand, der pibler op af jorden, opfordrer vandselskabet til, at du kontakter dem med det samme. Novafos kan kontaktes på telefon 44 20 80 00 eller på mailadressen novafos@novafos.dk.
Andre ting EgedalPosten har undersøgt…
Her kan du se alle artikler i serien “EgedalPosten undersøger”:
⁉️ Det betyder de hvide firkanter, der er dukket op på vores veje
⁉️ Flere vejbump vækker undren: Nu svarer kommunen
⁉️ Vejbump ved Stengårdsskolen fjernes i næste uge
⁉️ Så meget tjener de øverste chefer i Egedal Kommune
⁉️ Det betyder symbolerne på din skraldespand
⁉️ Her er beskyttelsesrummene i Egedal: Ved du, hvor du skal gå hen?
⁉️ Nej til lokal trafikløsning: Smørumvej kan klare trafikken
⁉️ Må vi nu ikke sige “Ganløse Skole” mere?
⁉️ ”Hvad vil I med vores natur?”
Er der noget her i vores lokalområde, DU har undret dig over? Så skriv til “EgedalPosten undersøger” på redaktion@egedalposten.dk – måske kan vi hjælpe dig og mange andre med at blive lidt klogere.
Ved du noget? Hvis du har en kommentar til denne historie, så skriv til os på redaktion@egedalposten.dk
Hvad synes du?





