En borger foreslår at forbyde højresving fra Frederikssundsvej til Smørumvej i myldretiden for at dæmpe trafikken gennem området. Kommunen afviser behovet og vurderer, at vejen godt kan klare den nuværende trafikbelastning.

“Mængden af gennemkørende trafik fra Frederikssundsvej og via Smørumvej/Smørumnedrevej stiger hele tiden. Hvorfor sætter man ikke et ‘højresving forbudt’-skilt op i myldretiden, så trafikken i stedet kan ledes via Måløv Parkvej?”
Er der noget her i vores lokalområde, du har undret dig over? Så skriv til “EgedalPosten undersøger” på – måske kan vi hjælpe dig og mange andre med at blive lidt klogere.
Når du som beboer i Smørum drejer ned ad Smørumvej fra Frederikssundsvej, er du ikke alene. En strøm af bilister – og også tunge køretøjer – har opdaget, at det er den hurtigste og korteste vej mellem Frederikssundsvej (eller Måløv Byvej, som vejstrækningen egentlig hedder her) og Skebjergvej og området derimellem.
For nogle borgere føles det, som om trafikken er løbet løbsk.
En af dem, der har forsøgt at råbe kommunen op, er en borger, der deltog i Egedal Kommunes workshop om trafiksikkerhed i efteråret. Vedkommende har derfor henvendt sig til EgedalPosten for at få svar på, hvorfor der ikke sker noget:
“Mængden af gennemkørende trafik fra Frederikssundsvej og via Smørumvej/Smørumnedrevej, der egentlig burde være ledt via Smørum Parkvej, stiger hele tiden. Smørumvej/Smørumnedrevej er tidligere en lille villavej, der ikke er gearet til at klare al den trafik – også meget tung trafik. Jeg foreslog i efteråret på kommunens workshop om trafiksikkerhed, at man kunne sætte et elektronisk ‘højresving forbudt’-skilt op i myldretiden fra Frederikssundsvej ad Smørumvej. Det er en meget billig løsning, og jeg kan ikke forstå, at denne løsning ikke har været i spil”, skriver læseren i et brev til EgedalPosten.
Ingen planer om højresvingsforbud
Men Egedal Kommune har ingen planer om at indføre et svingforbud – i hvert fald ikke foreløbig. Kommunen vurderer over for EgedalPosten, at hverken trafikmængden eller trafiksikkerheden på Smørumvej og Smørumnedrevej lige nu er så problematisk, at det kræver nye tiltag:
“Generelt er det Egedal Kommunes vurdering, at Smørumvej og Smørumnedrevej ikke har trafikbelastning, der kræver trafikale tiltag. Smørum Parkvej har en tungere trafikbelastning, men er også anlagt til at kunne håndtere mere trafik”, oplyser kommunen.
Ifølge Egedal Kommunes egne tal passerer der i myldretiden cirka 400 biler i timen – eller godt 7 biler i minuttet – på Smørumvej. En tælling fra 2020 viser, at den samlede årsdøgnstrafik (ÅDT) er på 3.397, og kun 3,3 % af disse er lastbiler.
Kommunen mener, at det er et lavt nok niveau til, at vejen kan håndtere det, og understreger, at der allerede er fartdæmpende bump og mulighed for bløde trafikanter for at søge mod bredere stier i nærområdet.
“Det er Egedal Kommunes vurdering, at trafiksikkerheden på Smørumvej er tilstrækkelig. Der er bump for at sikre lav fart, et mindre fortov, og mulighed for at gående og cyklende i området kan komme til Frugtvangen, der har en bredere fællessti, uden at benytte Smørumvej”, oplyser kommunen.
Smørumvej er en fordelingsvej
Ifølge kommunen er Smørumvej – ligesom Frugtvangen, Smørum Parkvej, Blomsterhaven, Flodvej, Erantishaven, Hindbærvangen og Skebjergvej – en såkaldt “primær fordelingsvej” i Smørum. Det vil sige, at den er en del af det netværk af veje, der skal kunne klare lokal og gennemkørende trafik i bydelen.
Derfor mener Egedal Kommune heller ikke, at den nuværende anvendelse er problematisk. Kommunen påpeger endvidere, at alternativet – Smørum Parkvej – er 900 meter længere og dermed mindre CO2-venlig:
“For at komme fra Frederikssundvej til rundkørslen ved Smørum Parkvej/Skebjergvej kan trafikanter enten køre ad Smørumvej eller ad Smørum Parkvej fra Frederikssundsvej. Ruten fra Frederikssundsvej ad Smørum Parkvej er 900 meter længere end turen gennem Smørumvej. Egedal Kommune vurderer, at Smørumvej har tilstrækkelig kapacitet til at håndtere den eksisterende færdsel. Kortere distancer betyder samtidig lavere udledning af CO2”, oplyser kommunen.
| ▮ Trafikken i området Egedal Kommune oplyser, at de seneste trafiktællinger i området viser følgende trafikmængder: Smørumvej (efter svinget fra Frederikssundsvej): En tælling fra 2020 viser en årsdøgnstrafik (ÅDT) på 3.397 køretøjer, hvor 3,3 % er lastbiler. I morgenspidsbelastningen (start kl. 07:27) kører 399 køretøjer og i eftermiddagsspidsbelastningen (start kl. 15:32) kører 398 køretøjer . På tidspunkter med mest trafik passerer der således cirka 400 køretøjer i begge retninger i løbet af en time, altså cirka 7 biler i minuttet. Hindbærvangen (fortsættelse af Smørumvej): En tælling fra 2022 viser en årsdøgnstrafik (ÅDT) på 2.142, hvor 6 % er lastbiler. Smørumnedrevej: En tælling fra 2023 viser en årsdøgnstrafik (ÅDT) på 2.735, hvor 0,4 % er lastbiler. Smørum Parkvej (ved grænsen til Egedal): En tælling fra 2024 viser en ÅDT på 8.547, hvor 3,7 % er lastbiler. Smørum Parkvej (ved rundkørslen): En tælling fra 2016 viser en årsdøgnstrafik (ÅDT) på 10.620, hvor 4,9 % er lastbiler. Ved årsdøgntrafikken (ÅDT) forstås trafikken pr. døgn opgjort som gennemsnit over hele året. Læs mere om opgørelsesmetoden her hos Vejdirektoratet. Kilde: Egedal Kommune |
På grænsen mellem Egedal og Ballerup
Et andet aspekt er, at krydset Frederikssundsvej/Smørumvej, hvor et højresvingsforbud ville skulle iværksættes, faktisk ligger i Ballerup Kommune.
Egedal Kommune har ikke drøftet et eventuelt samarbejde med Ballerup Kommune endnu, men som trafikanter på Frederikssundsvej måske vil have lagt mærke til, er højresvingsforbud noget, som Ballerup Kommune længe har praktiseret for at undgå at belaste mindre veje med gennemkørende trafik. Således er der fx forbud mod at svinge ind på den lille Lindbjergvej og at skyde genvej i myldretiden.

I kølvandet på den workshop om Egedal Kommunes trafiksikkerhed, som læseren deltog i i efteråret, har Klima-, Teknik- og Miljøudvalget netop prioriteret de trafiksikkerhedsmæssige tiltag, der vil blive arbejdet på i år.
Det betyder, at spørgsmålet om et samarbejde med Ballerup – og et eventuelt højresvingsforbud – ikke er med i kommunens overvejelser lige nu:
“Der er foreløbig kun taget stilling til trafiksikkerhedstiltag for 2025. Tiltagene for 2026 vil blive vurderet i sidste kvartal for 2025”, oplyser Egedal Kommune.









