Tryk på "Enter" for at springe over

”Hvad vil I med vores natur?” – fem skarpe spørgsmål til Venstre og Liberal Alliance i Egedal

Hvad mener to af Egedals borgerlige spidskandidater egentlig om drikkevand, motorveje og odderen i Veksø ? En borger har stillet spørgsmålene til Venstre og Liberal Alliance i Egedal – her får du svarene.

“I de seneste par uger har Venstre og Liberal Alliance i Egedal præsenteret deres kandidathold til kommunalvalget 2025. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad partierne går til valg på, når det gælder natur og miljø”.





Er der noget her i vores lokalområde, du har undret dig over? Så skriv til “EgedalPosten undersøger” på adressen  – måske kan vi hjælpe dig og mange andre med at blive lidt klogere.





Når valgkampen begynder, handler det ofte om skoler, ældre og erhverv. Men i en kommune som Egedal fylder naturen også – især for de borgere, der har den tæt på hverdagen. Det gælder fx Lisbet Ogstrup, som er aktiv i Danmarks Naturfredningsforening Egedal.

Hun har stillet fem konkrete spørgsmål om natur, miljø og arealplanlægning til Venstres spidskandidat, Karsten Søndergaard, og fem spørgsmål med samme tema til Liberal Alliances spidskandidat, Edith Thingstrup.





Læs også: Venstre i Egedal sætter holdet: 10 kandidater klar til kommunalvalget 2025

Og svarene viser, at selv om natur og miljø ofte pakkes ind i brede hensigtserklæringer, så handler det også om konkrete holdninger til alt fra drikkevandsbeskyttelse til byggeri, jord og motorveje.





Hvad med drikkevandet?

Begge kandidater bliver spurgt ind til, hvordan drikkevandet i Egedal bør beskyttes. Karsten Søndergaard fremhæver, at Egedal allerede har gjort meget ved at udpege boringsnære beskyttelsesområder.

Læs også: De vil vende skuden i Egedal: Nu er LA klar med deres hold til kommunalvalget

Edith Thingstrup nævner episoden i Ledøje, hvor borgere måtte hente vand fra tankvogne, som et eksempel på, hvor vigtigt rent vand er, og taler for at have en ambitiøs miljøpolitik, uden at skabe dårlige vilkår for de lokale virksomheder.

Klar nej til Ring 5 – men hvad med Frederikssundmotorvejen?

De bliver også begge spurgt til større vejprojekter – henholdsvis Ring 5, der har været på tegnebrættet i mange år, og forlængelsen af Frederikssundmotorvejen, der nu ser ud til at nærme sig. Karsten Søndergaard svarer kort og klart, at han og Venstre i Egedal er imod realiseringen af Ring 5.

Når talen falder på den mulige forlængelse af Frederikssundmotorvejen, fortæller Edith Thingstrup om sine egne erfaringer med dalende trafik i Smørumovre og understreger, at hun i dag er gået fra at være modstander til nu at være glad for motorvejen – så længe der også etableres støjvolde. Hun ser det som muligt at kombinere trafik og hensyn til både borgere og natur.

Jord, enge og oversvømmelser

Et andet emne, der optager mange, er håndtering af jord. Her gør Edith Thingstrup det klart, at hun ikke ser noget problem i at forbedre jorden på markerne, så længe der er kontrol med indholdet.

Hun fremhæver vigtigheden af at bevare enge og moser, og så i øvrigt at passe på den gode landbrugsjord, vi har.

Her er spørgsmål og svar – i fuld længde

EgedalPosten bringer herunder de fulde spørgsmål og svar, som de er sendt fra Lisbet Ogstrup og besvaret af de to kandidater. Vi har gengivet dem ordret:

Karsten Søndergaard

Karsten Søndergaard, Venstre – spørgsmål og svar

1) Mener du, at der er behov for at kommunen selv gør mere for at fremtidssikre drikkevandsressourcen i kommunen?
Jeg mener, at Egedal i forvejen gør meget. Egedal Kommune var én af de første kommuner i Danmark til at udpege BNBO-områder for netop at beskytte drikkevandsressourcer.


2) Hvordan vil du sikre, at arealplanen, som besluttes i den lokale trepart, bliver realiseret i kommunen?
Jeg må appellere til, at parterne i den lokale grønne trepart konstruktivt finder frem til holdbare løsninger. Venstre er desværre ikke repræsenteret i den lokale grønne trepart, men vil nysgerrigt spørge ind til udviklingen på området.


3) Hvilke temaer i miljøforurening og naturhensyn vil du udfordre og påpege over for kommunens erhvervsliv?
Opvarmning af erhvervsbygninger bør overgå til fjernvarme, og de enkelte virksomheder bør udskifte bilparken med el-biler. Virksomheder med udenomsarealer bør tænke biodiversitet ind i planlægning.


4) Vil du arbejde for eller imod en realisering af Ring 5?
Venstre i Egedal og jeg er klart imod realisering af Ring 5. Transportkorridoren bør udgå af planen.


5) Er du enig med vores borgmester, Vicky Holst Rasmussen (S) i, at det er dejligt, at der er set odder i kommunen, eller er det ligegyldigt?
Jeg synes det er en god og positiv historie med odderen, når man tidligere har fastslået, at den var uddød på Sjælland.

Læs også: Se videoen – her er odderen fra Veksø
Edith Thingstrup

Edith Thingstrup, Liberal Alliance – spørgsmål og svar

1) Mener du, at et klart fokus på kernevelfærd i vores kommune skal være på at beskytte vores drikkevand fra grundvand?
Vi skal være opmærksom på vores drikkevand. Naturligvis. Hvem nyder ikke at kunne drikke et godt glas vand fra hanen? Vi skal ikke stå for overimplementering af EU’s miljølovgivning. Men vi skal følge den så den ikke bliver mere kompliceret end nødvendigt. Vi kan sagtens have en ambitiøs miljøpolitik, uden at skabe dårlige vilkår for vores virksomheder med overimplementering.

Da Ledøjeborgerne for nogle år siden måtte hente vand ved en tankvogn, forstod de virkelig godt hvor vigtigt det er med rent drikkevand. Det ville vi andre også i sådan en situation.



2) Vil I arbejde for, at den kommende arealplan, som skal vedtages inden årets udgang, de facto bliver realiseret?
Vi får i Liberal Alliance Egedal svært ved at gennemfører noget inden årets udgang, eftersom vi endnu ikke har sæde i kommunalbestyrelsen. Det gode ved Kommuneplanen er, at den står på to solide ben. De drejer sig om, at der skal være gode fysiske rammer for borgere og erhvervslivet. Og et andet ben, hvor vi sikrer fremdrift i den grønne omstilling.

Vi vil ikke stille os i vejen for udvikling. Men det er ikke ensbetydende med, at alt skal være, som det hele tiden har været. Hvis vi ser på udviklingen ved Kildedal Station – på Ballerupsiden – så er jeg ked af at der skal bygges så højt lige på den anden side af marker og enge i Egedal. Set fra vores side kunne man måske have valgt en mere skånsom udbygning i Ballerup.



3) Hvad er din holdning til kommuneplanforslag 2025, som den nuværende kommunalbestyrelse just har haft i høring?
Kommuneplanen er et stort dokument, og ikke kun i sideantal. Den giver et fingerpeg mod, hvad vi vil med vores kommune fremadrettet. Det er meget fornuftigt at se på, hvordan vi bygger og hvordan vi sikrer vores ejendom mod oversvømmelser. Planen er på mange måder en fortsættelse af det kendte. Men også en forståelse for, at verden er forandret. Vi får mere regn fra oven. Vandet skal ledes et sted hen. Vi har brug for boliger, så folk har et sted at bo. Og vores bysamfund må, selvom nogle af dem er små, stadig have muligheden for at udvikle sig.

Hvis de grønne ambitioner faktisk skal finde vej helt ud i stikkontakten, må vi altså i gang med at lægge flere kabler. Jeg håber, at vi allerede i dag lægger så megen kabelkapacitet ned, at der kan trækkes nye kabler ind, uden at skulle grave igen.


Det drejer sig om at tænke fornuftigt. At vi fremadrettet sikre os selv så vi kan klare os selv. Læg solceller på dit hus gerne med en batteripakke. Så hvis der kommer en katastrofe, så kan vi klare det. Også i fællesskab.


Miljøpolitik er i dag mere end at sikre drikkevandet. Som om det ikke var nok. Det er også at kunne bygge fornuftigt, leve fornuftigt. Uden at være bange for at indånde farlige kemikalier. Uden at være bange for at barnet i din mave kan blive skadet på grund af miljø.


4) Hvordan synes du, at biodiversiteten skal varetages, når – og hvis – forlængelsen af Frederikssundsmotorvejen bliver realiseret?
Det er ingen hemmelighed, at jeg var stærk modstander af Frederikssundvejens motorvej. Jeg var bange for, at alt ville blive meget støjfyldt til gene for de borgere, der bor i området. Men jeg må også sige, at jeg i dag er glad for at kunne bruge motorvejen. Og ikke mindst at andre gør det.
Jeg bor i Smørumovre, og jeg tænker at mange fra de andre små byer har det på samme måde. Om morgenen kunne jeg næsten ikke komme ud ad min indkørsel eller ind om eftermiddagen. Hele trafikken til Jyllinge og opland skulle forbi mig. Efter anlæggelsen af motorvejen er det blevet noget anderledes.
Jeg ser frem til kun at skulle holde øje med veteranbilerne i weekenden og at skulle sætte plaster på cyklisterne om eftermiddagen. Men der skal også være plads til dem.


Jeg håber dog, at der vil blive lagt støjvolde omkring vejen. Vi kan se, hvordan Ballerup fik støjvolde omkring motorvejen. Og hvis man tager turen fra motorvejen via Vestbuen. Ja, så er der ingen trafik på den vej længere. Al trafik er flyttet til motorvejene.


At mennesker i deres boliger kan sove godt, er det vigtigste. Heldigvis har vi så stor erfaring med at imødekomme biodiversiteten.



5) Vil LA arbejde for, at jord kun importeres til kommunen, så der ikke sker jordforbedringer, hvor vandparkering ellers kan give frihed til at imødegå oversvømmelser?
Med al det byggeri som er i Storkøbenhavn, vil der skulle køres jord hen et sted. Det er i orden at forbedre jorden på markerne. Jeg har også tiltro til, at der holdes nøje øje med, hvad jorden indeholder. Vi er ikke interesserede i at devaluere værdien af jorden med murbrokker. Men at forbedre værdien.

Der skal jo gives tilladelse til at køre jord ud. Vandhuller bliver ikke fyldt. Enge og moser bliver ikke fyldt. Der er kontrol med, hvor megen jord der må køres på. Men det vigtige er at jorden bevarer sin bonitet – måske ligefrem bliver bedre.


De marker, som ligger i vores kommune, er gode. Det er her, vi skal kunne høste korn til vores brød og vores øl. Sagt i venlighed så giver det ikke mening at importere, hvis vi har nogle af de bedste marker til afgrøder. Der er en grund til at man ikke ser kartoffelmarker. Vores jord er for god.


Vand skal kunne komme væk – og ikke ind. Det er jo typisk derfor, at man bevarer engene, fordi de kan holde på vandet. Indtil vandet igen kan trække væk. Måske helt ud til Roskilde Fjord.