Tryk på "Enter" for at springe over

Nej tak! Privat parkeringskontrol i Egedal blankt afvist

Et enigt byråd siger nej til forslaget om et samarbejde med Parkering Nord om parkeringskontrol i hele Egedal Kommune. Flere partier foreslår et kommunalt parkeringskorps, mens andre ønsker en mere fleksibel tilgang til parkering i kommunen.

Der bliver ingen private parkeringsvagter i Egedal. Byrådet har enstemmigt afvist et kontroversielt forslag om, at Parkering Nord skulle stå for parkeringskontrollen på de offentlige veje og områder i kommunen. Beslutningen kommer efter en længere debat, hvor både frygten for at indføre en “pengemaskine” og ønsket om mere fleksible løsninger blev fremhævet.

Nu er spørgsmålet, hvordan kommunen vil håndtere problemer med ulovlig parkering fremover.





Enstemmig afvisning i byrådet

Et forslag fra administrationen om at indføre privat parkeringskontrol i hele Egedal Kommune, bortset fra på private områder, faldt tungt til jorden, da det blev behandlet i byrådet onsdag aften.





Ikke én eneste stemte for, og dermed er planerne om et samarbejde med Parkering Nord skrinlagt.





“Hvis vi sikrer, at der er rimelige parkeringsforhold til borgerne, så er jeg også sikker på, at de vil benytte sig af de tiltænkte pladser”

Henriette Thirup-Bielefeldt, byrådsmedlem for Socialdemokratiet





Bo Brøndum Petersen fra Et Samlet Egedal var blandt de mange, der vendte tommelfingeren ned, men stadig efterspurgte en løsning på problemerne med ulovlig parkering især i Egedal By og ved Buresø:

“Vi ønsker ikke at lave en pengemaskine, der går og laver kontrol i hele kommunen. Vi kunne til gengæld godt ønske, at nogle af vores egne medarbejdere i kommunen blev udlært og fik kompetencerne til at kunne udføre P-kontrol. Og hvis det skulle ske, så skulle det gerne være i samarbejde med politiet og i kampagneform, så man ikke er ude hele tiden, men hvor vi sammen med politiet vælger fokusområder ud”, sagde han.

SF endte med at stemme imod

Da forslaget i første omgang blev behandlet i Klima-, Teknik- og Miljøudvalget i starten af februar, var SF’s Jonatan Kristensen den eneste, der stemte for. Men op til afstemningen i byrådet ændrede han holdning til samarbejdet med Parkering Nord:

“I SF bliver vi i øjeblikket ofte anklaget for, at vi kun driver valgkamp her i byrådet. Og hvis det er sandt, så er vi rigtig dårlige til det, for det her har nok været en af de mest kontroversielle sager, som vi overhovedet har støttet i SF. Men vi står med en helt reel problemstilling visse steder her i kommunen, og det skal vi håndtere”, sagde han og pegede på udfordringer i både Buresø og Egedal By, hvor ulovligt parkerede biler kan blokere for redningskøretøjer.

Et samarbejde med Parkering Nord kan han dog ikke længere bakke op om efter at have undersøgt den kritik, firmaet har fået for sin håndtering af parkeringskontrol i andre kommuner:

“Vi havde en forståelse for, at Parkering Nord driver en rimelig parkeringskontrol. Men vi kan godt se, at der har været nogle meget hårde sager fra dem, og derfor kommer vi ikke til at støtte et specifikt forslag med Parkering Nord”, sagde han.

Skepsis over for parkeringskontrol – tro på andre løsninger

Flere byrådsmedlemmer understregede, at de slet ikke mener, parkeringskontrol er vejen frem. Ulrik John Nielsen fra Lokallisten Ny Egedal advarede mod udviklingen i andre kommuner:

“I alt for mange byer og kommuner tager det her med parkering fuldstændigt overhånd. Det ødelægger erhvervslivet, og det ødelægger detailhandlen. Så det kan vi under ingen omstændigheder være med på”, sagde han.

Anders Bo Larsen fra Venstre mente heller ikke, at der var et egentligt behov:

“Egedal Kommune er overordnet set en landkommune. Vi har god plads. Vi har overordnet set ikke problemer med parkerede biler i gader, stræder, vejkanten og så videre. Vi i Venstre står inde for, at det er politiet, der håndhæver og udskriver parkeringsbøder, hvis der er noget, der er ulovligt”, sagde han.

Charlotte Haagendrup fra Moderaterne gik endnu videre:

“Det bliver et nej tak herfra. Jeg kan ikke fordrage parkeringsvagter. Jeg kan ikke fordrage de der åndssvage regler om, at man risikerer at få en bøde, når man går ind i Føtex eller Smørum Centret. Jeg bor i en landkommune”, sagde hun.

“Det bliver et nej tak herfra. Jeg kan ikke fordrage parkeringsvagter. Jeg kan ikke fordrage de der åndssvage regler om, at man risikerer at få en bøde, når man går ind i Føtex eller Smørum Centret. Jeg bor i en landkommune”

Charlotte Haagendrup, byrådsmedlem for Moderaterne

Fokus på nudging frem for straf

Fra Radikale Venstre kom et forslag om at satse på adfærdsregulering i stedet for bøder:

“Man kan jo diskutere, om det ikke er bedre med noget nudging end med straf. Det tror jeg i hvert fald passer sig bedre for en landkommune som vores”, sagde Rikke Mortensen.

Henriette Thirup-Bielefeldt fra Socialdemokratiet understregede, at problemet bedst løses med bedre parkeringsforhold frem for kontrol:

“I den socialdemokratiske gruppe tror vi ikke på, at parkeringsvagter løser de udfordringer, der er ved Egedal By. Der bliver faktisk uddelt afgifter allerede. Buresø fungerer bedre. Hvis vi sikrer, at der er rimelige parkeringsforhold til borgerne, så er jeg også sikker på, at de vil benytte sig af de tiltænkte pladser”, sagde hun.

Får vi så et kommunalt parkeringskorps?

Som alternativ til privat parkeringskontrol har både administrationen og flere politikere foreslået at etablere et kommunalt parkeringskorps, der skal håndhæve færdselsreglerne i kommunen. Dette vil give Egedal mulighed for selv at prioritere kontrolindsatsen og bruge personalet til andre kommunale opgaver som fx tilsyn ved vejsager.

Forslaget indebærer dog en forventet årlig udgift på omkring 1,5 millioner kroner og vil skulle indgå i de kommende budgetforhandlinger. Ifølge Bo Brøndum Petersen fra Et Samlet Egedal er idéen interessant, men ikke noget, der vil ske med det samme:

“Et kommunalt parkeringskorps vil kunne indsættes de steder i området, hvor kommunen selv prioriterer det – fx Buresø, ved skolestart med mere. Oprettelsen af vores eget p-korps kan dog først komme med på næste års budget, og kan dermed reelt først starte op i 2026. Det vil betyde, at der kommer til at gå lang tid, før der sker noget i forhold til de parkeringsproblemer, som beboere i Buresø og Egedal By oplever”, sagde han, da forslaget først blev behandlet.

Flere andre nordsjællandske kommuner, herunder Gentofte, Hillerød, Lyngby og Helsingør, har allerede etableret kommunale parkeringskorps. Indtil det eventuelt sker i Egedal, er det op til politiet at holde øje med, om færdselslovens og kommunens parkeringsregler er overholdt.

Sådan stemte byrådet

Byrådet stemte den 26. februar 2025 om forslaget om privat parkeringskontrol i Egedal

For stemte: Ingen
Imod stemte: A, B, C, F, H, L, M, O, V og Ø – i alt 21 stemmer.

Forslaget blev dermed afvist.