Snart kan et privat parkeringsselskab få lov til at udstede parkeringsafgifter for ulovlige parkeringer overalt i Egedal Kommune, bortset fra på private områder. Det er konsekvensen, hvis et nyt forslag vedtages. Forslaget kommer som en reaktion på store parkeringsproblemer i særligt Buresø og Egedal By.
I den nybyggede Egedal By parkerer mange bilister ulovligt. Det sker, selv om der ifølge kommunen er pladser nok i området, men en lovlig parkering ofte kræver en lidt længere gåtur fra bilen og hjem. I Buresø bliver de små veje på varme sommerdage fyldt med ulovligt parkerede biler – og begge steder gør ulovlige parkeringer det svært for fx skraldebiler og redningskøretøjer at komme frem.
Derfor har administrationen i Egedal Kommune i en ny indstilling anbefalet, at kommunen indgår en et-årig aftale med det private firma Parkering Nord om parkeringskontrol.

Vil tjekke parkering overalt i kommunen
Parkering Nord udfører allerede parkeringskontrol i 25 andre kommuner over hele landet. Hvis aftalen vedtages, betyder det, at ansvaret for håndhævelse af parkeringsreglerne i Egedal Kommune overgår fra politiet til Parkering Nord. Løsningen forventes ikke at koste en krone for Egedal Kommune, da erfaringen fra andre kommuner viser, at Parkering Nord dækker deres egne udgifter gennem de udstedte parkeringsafgifter for ulovlige parkeringer.
Ulempen er dog, at en aftale med Parkering Nord automatisk vil omfatte hele kommunen – bortset fra på private områder – og ikke bare Egedal By og Buresø. Det er nemlig ikke muligt at vælge, i hvilke områder Egedal Kommune ønsker parkeringskontrol, og hvilke områder der skal undtages. Selv om kommunen skulle ønske, at nogle områder helt fritages for parkeringskontrol, er det ikke muligt, hvis først aftalen er indgået. Argumentet er, at Parkering Nord med en aftale får ansvaret for at håndhæve færdselslovgivningen – og den gælder i hele kommunen uden undtagelsesmuligheder. Se reglerne for parkering i Egedal Kommune her.
Det var en af grundene til, at et flertal i kommunens Klima-, Teknik- og Miljøudvalget onsdag aften i første omgang vendte tommelfingeren nedad til forslaget om en aftale med Parkering Nord:
“Overordnet set kan der være en frygt for, at et privat parkeringsselskab kan ende som en pengemaskine. Der kan for eksempel være trafikale situationer omkring fjernvarmearbejder, hvor der potentielt kan blive udskrevet mange bøder”, siger Bo Brøndum Pedersen (H), der er formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget til EgedalPosten.
Venstre og Enhedslisten stemte nej til administrationens indstilling. Et Samlet Egedal undlod at stemme. Selv om Klima-, Teknik- og Miljøudvalget har stemt nej til forslaget, er sagen ikke afgjort endnu. Forslaget skal nemlig nu behandles i Økonomiudvalget den 19. februar og senere i Byrådet, hvor der stadig kan blive flertal for en et-årig prøveperiode med privat parkeringskontrol.
Forslag om kommunale parkeringsvagter
Som alternativ foreslår administrationen at oprette et kommunalt parkeringskorps, som sættes til at håndhæve de eksisterende færdselsregler. På den måde vil kommunen bedre selv kunne vælge, hvor i lokalområdet kontrolindsatsen skal foregå, og også bruge personalet fra parkeringskorpset til andre kommunale opgaver som f.eks. tilsyn ved vejsager.
Det vil dog give kommunen en udgift på forventeligt 1,5 mio. kr. om året, som skal indgå i de årlige budgetforhandlinger. Det er et forslag, som Bo Brøndum Pedersen godt kan se ideen i, men som dog kan have lange udsigter:
“Et kommunalt parkeringskorps vil kunne indsættes de steder i området, hvor kommunen selv prioriterer det – fx Buresø, ved skolestart med mere. Oprettelsen af vores eget p-korps kan dog først komme med på næste års budget, og kan dermed reelt først starte op i 2026. Det vil betyde, at der kommer til at gå lang tid, før der sker noget i forhold til de parkeringsproblemer, som beboere i Buresø og Egedal By oplever”, siger han.
Der er fire andre nordsjællandske kommuner, som har eget parkeringskorps, nemlig Gentofte,
Hillerød, Lyngby og Helsingør.
SF: Ulovlig parkering skaber farlige situationer
SF stemte derimod for en et-årig prøveperiode med Parkering Nord. Partiet ønsker at indføre prøveperioden for at få en hurtig løsning på problemerne i Buresø og Egedal By. Jonathan Kristensen (F) mener, at ulovlig parkering ikke kun handler om gener, men om sikkerhed:
“Det er ikke for sjov, at vi laver parkeringsregler. Ulovlig parkering er i mange tilfælde decideret livsfarligt. Politiet har ikke nok ressourcer til at klare det selv, så det er nødvendigt med vores egen parkeringskontrol visse steder i kommunen”, siger han.
SF er åbne for en kommunal parkeringskontrol i fremtiden, men kun hvis det kan gøres udgiftsneutralt og styres lokalt. Indtil da ser de en aftale med Parkering Nord som den bedste løsning:
“Vi i SF støttede, at vi lavede en prøveperiode på et år med Parkering Nord, for at finde ud af om det giver mening økonomisk at lave et kommunalt parkeringskorps. Hvis det ender i et underskud, så vil vi hellere bruge pengene på at lave trafiksikkerhed”, forklarer Jonathan Kristensen.

“Et kommunalt parkeringskorps vil kunne indsættes de steder i området, hvor kommunen selv prioriterer det – fx Buresø, ved skolestart med mere”.
Bo Brøndum Pedersen (H)
Ikke bange for pengemaskine
Jonathan Kristensen frygter dog ikke, at en forsøgsperiode med privat parkeringskontrol vil ende som en pengemaskine:
“Privat parkeringskontrol går oftest efter de steder, hvor flest holder ulovligt parkeret. Vi ved allerede, at de største problemer findes i Buresø Bad og Egedal By, da vi løbende modtager politianmeldelser fra disse områder. Det er meget sjældent, at folk parkerer ulovligt andre steder”, siger han.
Jonathan Kristensen mener, at det vigtigste er at få løst problemet hurtigt, og at en prøveperiode kan give vigtig viden om det reelle omfang af ulovlig parkering:
“Selv om man måske ikke direkte kan sammenligne indtægterne fra privat parkeringskontrol, så er den data bedre end det vi kender til i dag. Kommunen ved nemlig intet om, hvor mange der parkerer ulovligt i dag. Hvis der ikke er særlig mange, der parkerer ulovligt, vil kommunen heller ikke stå med udgiften til p-vagter, hvis vi indgår en aftale med Parkering Nord. Derfor giver det rigtig god mening, at prøve det i et år”, siger han.
EgedalPosten har helt bevidst undladt at bruge ordet “bøde” i artiklen, fordi der er forskel på parkeringsafgifter og bøder. Det er kun politiet, der kan udstede bøder, og der er helt faste regler om den slags – fx kan en bøde udstedt af politiet i nogle tilfælde halveres, hvis man er under 18 år eller har lav indkomst.
Et privat parkeringskontrolselskab vil efter aftale med kommunen og politiet kunne overtage politiets ansvar for at holde øje med, om færdselslovens og kommunens parkeringsregler er overholdt, hvis kommunalbestyrelsen giver dem bemyndigelse til det – men de kan stadig “kun” udstede parkeringsafgifter/kontrolafgifter ved overtrædelse, og altså ikke bøder.
Fakta: Hvordan fungerer Parkering Nord? • Parkering Nord udfører i dag parkeringskontrol i 25 kommuner og ejes af Aalborg Kommune. • En aftale med selskabet vil betyde, at politiet ikke længere står for den daglige parkeringskontrol, men stadig kan udstede bøder. • Løsningen er udgiftsneutral for kommunen, da Parkering Nord dækker sine udgifter gennem de indtægter, de får i forbindelse med kontrollen. • Der vil ikke blive indført betalingsparkering i kommunen. • Parkeringskontrollen vil gælde i hele kommunen, og det er ikke muligt at undtage bestemte områder. Særlige fokusområder kan dog planlægges i samarbejde med administrationen. • I en opstartsfase vil Parkering Nord sætte sedler i bilruderne for at informere borgere om den nye kontrol. • Skiltningen i kommunen vil løbende blive gennemgået og justeret i samarbejde med kommunen. |









