DEBATINDLÆG: Netop hjemvendt fra vælgermøde i Stenløse Kulturhus om emnet: Frivillighed, idræt og foreninger. Hovedet er fuld af refleksioner, usagte ord, håb, optimisme og frustrationer.
Hvis vi skal tage de 11 fremmødte politikere på ordet, så bliver det intet problem at prioritere frivillighed, foreninger og idræt i kommende byrådsperiode. De var så rørende enige om at der skulle gøres mere at det faktisk nærmest var dødssygt at høre på. MEN hvis de implementerer det, de var så enige i, så får vi:
✔️ 1 eller flere (flere) frivillighedskoordinatorer til at hjælpe de få men super dygtige og hurtigt løbende medarbejdere i forvaltningen
✔️ Øget tilgængelighed til lokaler – også på skæve tidspunkter (en en medarbejder som kan ringes op udenfor kontortid ved problemer)
✔️ Massiv fokus på renoveringer af eksisterende anlæg
✔️ Nye anlæg hvor der mangler
✔️ Faste beløb i budgettet hvert år
… og så var der stående enighed om at det skal være lettere at være frivillig…
Men hvad betyder det sidste? “Det skal være lettere at være frivillig”?
Vi ser som frivillige at der kommer flere og flere krav til registreringer af f.eks. aktivitetstimer, lokale-træk, nøgleadministration og andre administrative byrder. Samtidig forventes det at vi stiller op med aktiviteter til arrangementer som f.eks. frivillighedsmessen og Copenhagen Sprint uden at der følger støtte med. Jeg kender ikke til foreninger, som ikke mangler frivillige – så hver en øget administrativ/praktisk byrde “koster” på antallet af frivillige timer.
Hvis vi ikke skulle registrere op og ned af stolper, kunne vi måske byde flere ind i vores forening – eller få tid til at søge de mange fonde som panelet også var rørende enige i, var en del af løsningen. Jeg kan så fortælle, at det er meget få fonde, som ønsker at støtte noget, som foregår på en matrikel, hvor vi ikke kan fremvise mindst 10 års brugsret og hvor mange foreninger kan det? Fondsansøgninger kræver også ofte tegninger og grundige budgetter, hvilket mange foreninger ikke kan klare – så ja, tak – der vil vi gerne have hjælp af de kommende frivillighedskoordinatorer.
Der var fra panelet en meget ensidig fokus på at der skulle kastes penge efter foreningerne – ja, tak – det glæder vi os da til. MEN måske kunne man også se på, at vi har en del ufatteligt ressourcestærke foreninger. Foreninger som selv skaffer eller renoverer lokaler, finder midler til kunstgræs eller til et lysanlæg – uden at kommunen har så meget som 1 krone oppe af lommen. Hvor meget bidrager foreningerne til det brutto kommunale produkt? Ved at udnytte de kræfter som foreningerne tilbyder, så rækker pengene længere. Et helt lille banalt eksempel er VAT85 (Veksø Amatør Teater): De har af egen foreningskasse fundet 1.000 kroner og lagt cirka 20 arbejdstimer i at skifte de fleste af side-scene-tæpperne på scenen på Veksø Kro, som var 38 år gamle og hang i laser – til sammenligning har de fået bevilliget 10.000 kroner til nyt bagtæppe fra BorgerBudgettet (og tak for det). Man kommer langt for lidt penge, når de kombineres med frivillighed. Et andet eksempel er DDS Stenlænderne (De blå spejdere i Stenløse) som under corona for 0 kommunekroner satte 2 lysmaster og 4 spots op udenfor ved hjælp af frivillige forældre med de rette kompetencer. Pointen: Giv os lidt og I får meget tilbage.
Åbningsspørgsmålet på vælgermødet var “Hvad skal der til før alle i Egedal kan gå til noget?”. Der var mange ord fra panelet om flere penge, mere hal-tid, mere kvalitet…. og man kan jo ikke være uenig. MEN jeg manglede noget: Hvordan aktiverer vi de, som ikke passer i kasserne i de forskellige foreninger? Jeg er spejderleder, og jeg ØNSKER mig, at det er lettere at få “fritidsstøtte” til et barn. Altså en person som deltager sammen med barnet. Vi som frivillige kan ikke rumme 40 børn og også en teenagepige, som skærer i sig selv, fordi det er svært at være skolebarn, eller den udadreagerende autist – uanset hvor gerne vi vil. Vi har ikke kompetencerne og antallet af frivillige. Men med støtten til individet kan vi åbne fællesskabet for flere.
Ved I, at vi har flere end 340 registrerede foreninger i Egedal? Og så alle de uregistrerede… det svarer i runde tal til at hver forening har 150 medlemmer. Flere af de store idrætsforeninger har MANGE flere medlemmer og nogen af de små – især kulturelle – har meget færre. Men mon ikke der er basis for at alle kan finde en foreningen hvor de passer ind? Og måske det ikke er helt skidt, hvis nogle foreninger nedlægger sig selv, når de ikke længere er aktuelle – for de frivillige er frivillige mange steder og har ikke timer nok i døgnet.
Julie Theander,
Veksø (ikke politiker, men foreningsmenneske)
Ovenstående læserbrev er et udtryk for skribentens egen holdning
Debatsektionen i EgedalPosten er din mulighed for at dele det, der ligger dig på sinde, med resten af kommunen. Her får du en platform til at sætte ord på det, du finder vigtigt, og til at bidrage med dine egne perspektiver og idéer – uanset hvem du er.
Det særlige ved læserbrevene er, at de altid afspejler skribentens egne holdninger og ikke er et udtryk for, hvad EgedalPosten mener om emnet. Det er her, DU kan præge den lokale debat og bringe de emner op, som optager dig i hverdagen.
Hvad synes du?
Har du en kommentar til dette debatindlæg eller andet på hjerte, som du gerne vil dele med læserne af EgedalPosten? Så skriv til os på
Sandsynligheden for at få dit debatindlæg bragt er størst, hvis du medsender et eller flere billeder med relevans for emnet og/eller et foto af dig selv. Billedet vil blive bragt i forbindelse med debatindlægget.
Vi bringer ikke debatindlæg, der indeholder injurier eller på anden måde overtræder dansk lovgivning. Hvis dit debatindlæg drejer sig om artikler, undersøgelser, kommunale behandling af offentlige sager eller har et andet faktuelt omdrejningspunkt, så sørg for at sende et eller flere links, der hjælper os og andre til at forstå sammenhængen bedre. På EgedalPosten forbeholder vi os retten til at forkorte, redigere og undlade at bringe tilsendte indlæg.









