DEBATINDLÆG: Nu er der borgerhøring om lokalplanen for Smørumnedre Idrætsområde. Og lad os være knusende ærlige: En lokalplan er ikke det samme som et byggeri. Det er heller ikke en bevilling.
Det er i praksis bare en ramme for, hvad man potentielt kan bygge i fremtiden: Et sæt regler for udvikling. Derfor skal man passe på med at forveksle flotte illustrationer og spændende visioner med faktiske penge til projekter. For de penge findes ikke.
Læs også: Nye idrætshaller og forbedrede stier på vej i Smørum
Anlægsrammen i Egedal er allerede presset hårdt de kommende år på grund af et efterslæb i blandt andet vedligeholdelse. Samtidig skal Høj Arena i Ølstykke både bygges og vedligeholdes fuldt ud af kommunen. Det efterlader meget lidt plads til nye store kommunale projekter andre steder i kommunen.
Jeg har selv været med til at behandle lokalplanen i Plan- og Byudviklingsudvalget, som stammer fra sidste byrådsperiode. Den rummer mange fine elementer: Nye haller, adgangsveje, fjernvarmeanlæg med varmelager og forbedringer af området omkring idrætsfaciliteterne.
Gå aldrig glip af en vigtig lokal historie:
Tilmeld dig EgedalPostens gratis nyhedsbrev her
Og ja – parkering betyder også noget. Derfor har jeg blandt andet bedt forvaltningen se på den samlede parkeringsløsning omkring kulturhus, bibliotek og idrætsområde. Hvis mange mennesker skal bruge området, skal det fungere i praksis. Smørum skal være indbydende, grønt og funktionel – ikke ligne ankomsten til Bilka i Tilst en lørdag formiddag.
Men det mest interessante politisk er ikke belægningstyper, stier eller hvor mange grønne træer, der står på P2, som kan suge CO2.
Det interessante er rammebetingelserne for samarbejde i kommunen: For hvis vi kun kan udvikle nye idrætsanlæg, når kommunen selv har pengene, så kommer vi til at vente meget længe. Også længere, end jeg vil og kan være i politik.
Læs også: Smørum Idrætscenter fortjener bedre rammer – det vil jeg kæmpe for
Kommunerne er spændt hårdt op af fast anlægsloft og økonomiaftaler. Derfor er vi nødt til at tænke anderledes.
Vi skal gøre det lettere for fonde, virksomheder, foreninger og lokale ildsjæle at investere i faciliteter på kommunal jord. Ikke gennem mere bureaukrati og flere benspænd – men gennem klare regler, langsigtede aftaler og reelle muligheder for samarbejde.
Kommunen behøver ikke eje, drive og finansiere alt selv.
Derfor arbejder vi sammen med Johan Hahn fra Et Samlet Egedal for at få lavet mere gennemsigtige og fleksible modeller for samarbejde mellem kommune, civilsamfund og private investorer.
Læs også: Egedal har brug for løsninger
For udvikling kommer ikke af opslag på sociale medier, flotte visioner og lokalplaner alene.
Den kommer, når nogen faktisk får mulighed for at bygge noget.
Af Lars Winther,
byrådsmedlem i Egedal, Liberal Alliance
| Ovenstående læserbrev er et udtryk for skribentens egen holdning Debatsektionen i EgedalPosten er din mulighed for at dele det, der ligger dig på sinde, med resten af kommunen. Her får du en platform til at sætte ord på det, du finder vigtigt, og til at bidrage med dine egne perspektiver og idéer – uanset hvem du er. Det særlige ved læserbrevene er, at de altid afspejler skribentens egne holdninger og ikke er et udtryk for, hvad EgedalPosten mener om emnet. Det er her, DU kan præge den lokale debat og bringe de emner op, som optager dig i hverdagen. |
Hvad synes du?
Har du en kommentar til dette debatindlæg eller andet på hjerte, som du gerne vil dele med læserne af EgedalPosten? Så skriv til os på debat@egedalposten.dk
Sandsynligheden for at få dit debatindlæg bragt er størst, hvis du medsender et eller flere billeder med relevans for emnet og/eller et foto af dig selv. Billedet vil blive bragt i forbindelse med debatindlægget.
Vi bringer ikke debatindlæg, der indeholder injurier eller på anden måde overtræder dansk lovgivning. Hvis dit debatindlæg drejer sig om artikler, undersøgelser, kommunale behandling af offentlige sager eller har et andet faktuelt omdrejningspunkt, så sørg for at sende et eller flere links, der hjælper os og andre til at forstå sammenhængen bedre. På EgedalPosten forbeholder vi os retten til at forkorte, redigere og undlade at bringe tilsendte indlæg.





