Tryk på "Enter" for at springe over

Travl cykelsti spærres i den kommende uge

Cyklister og gående på strækningen mellem Stenløse og Veksø må i denne uge ud på en omvej, da den flittigt brugte Supercykelsti spærres tre dage i træk fra morgen til aften.

Opdateret 26/5-2026 med svar fra Egedal Kommune.





Det gælder om at kigge ekstra godt på ruten, hvis du har tænkt dig at træde i pedalerne eller snøre løbeskoene på ruten mellem Stenløse og Veksø i den kommende uge.

Den flittigt brugte cykel- og gangsti, som til daglig er en del af den store Supercykelsti mellem Frederikssund og København, bliver nemlig lukket i dagtimerne.

Spærringen gælder specifikt tirsdag, onsdag og torsdag i denne uge (26/5-28/5), hvor der lukkes af mellem klokken 7 og 18. Det betyder, at fx de ældre skoleelever, som bor i Veksø og til daglig benytter stien som den trygge og direkte vej til Lærkeskolen i Stenløse, i stedet må tage turen via cykelstien langs Frederikssundsvej.

En hemmelig lukning?

Og det er bestemt ikke alle, der har været klar over, at den populære rute mellem Veksø og Stenløse midlertidigt spærres for trafik i de kommende dage. Kigger man efter informationer på Egedal Kommunes hjemmeside eller Facebook-side eller hos Supercykelstiernes officielle sekretariat, er der nemlig intet meldt ud.

Der er dog for nylig sat gule informationsskilte om lukningen op ved fodboldbanerne ved Degnebakken i Stenløse og ved Egedalsvej uden for Veksø. Det var dem, der fik Cathrine fra Veksø til at kontakte EgedalPosten, da hun så dem på en gåtur søndag:

“Jeg har slet ikke set noget om det andre steder, så måske kunne det være en ide at fortælle om vejspærringen, så der ikke er nogen, der går eller cykler forgæves i den kommende uge. Der er jo ingen grund til at tage turen ned ad bakken for så bare at skulle knokle op igen. Lærkeskolen har forhåbentlig fået besked, men jeg har ikke selv set noget nogen steder, selv om jeg synes, at jeg følger meget godt med”, skriver hun.

Gå aldrig glip af en vigtig lokal historie:
Tilmeld dig EgedalPostens gratis nyhedsbrev her

Nu er budskabet i hvert fald givet videre, så der forhåbentlig er lidt færre, der kører forgæves. EgedalPosten har spurgt Egedal Kommune om årsagen til lukningen af cykelstien og om kritikken af informationerne op til lukningen. Se svaret i opdateringen i bunden af artiklen..

Længe ventet nyt slidlag

Selv om Egedal Kommune ikke har uddybet baggrunden for spærringen af Supercykelstien på strækningen mellem Stenløse og Veksø, tyder meget dog på, at der er en rigtig god og længe ventet forklaring på arbejdet: Klima-, Teknik- og Miljøudvalget godkendte nemlig for nylig en større prioriteringsliste for vedligeholdelse af områdets cykelstier.

Cykelsti Degnebakken-Egedalsvej
Det er denne strækning mellem Stenløse og Veksø, som er spærret i dagtimerne den 26. maj til 28. maj 2026. Grafik: Egedal Kommunes slidlagsprioritering

Spærring af supercykelsti mellem Stenløse og Veksø
Hvor: Cykel- og gangstien (Supercykelstien) mellem Degnebakken i Stenløse og Egedalsvej i Veksø
Hvornår: Tirsdag den 26. maj, onsdag den 27. maj og torsdag den 28. maj 2026
Tidsrum: Lukket i dagtimerne mellem klokken 7 og 18
Omkørsel: Egedal Kommune har ikke anvist alternativ rute i forbindelse med lukningen, men det vil være oplagt at følge Frederikssundsvej i stedet

Her toppede netop denne strækning listen over årets største asfaltsatsninger med et budget på 375.000 kroner til et nyt slidlag. Det er muligvis dette arbejde, der nu sættes i gang, og det er ifølge EgedalPostens oplysninger vejfirmaet Munck Asfalt, der har søgt tilladelse til at arbejde på strækningen i den kommende uge.

Læs også: Ny asfalt på vej på cykelstier i hele kommunen

Med den kommende udbedring kan cyklisterne se frem til et markant jævnere underlag. Ifølge prioriteringslisten må den østlige halvdel af det samlede projekt dog vente lidt endnu, da denne del først forventes helt færdiggjort i 2027.

Svar fra Egedal Kommune

EgedalPosten har spurgt Egedal Kommune til baggrunden for lukningen af cykelstien og til den manglende kommunikation, som læseren gør opmærksom på, Herunder kan du læse svarene fra kommunen:

1) Hvorfor bliver strækningen lukket?
Supercykelstien er spærret tirsdag og onsdag i forbindelse med planlagt vedligeholdelsesarbejde, hvor der udlægges ny asfalt på hele strækningen.
 
2) Hvilke overvejelser er der gjort om varslingen? Skiltningen er (som læseren i artiklen også gør opmærksom på) sat på steder, hvor man kommer til at cykle eller gå et ganske langt stykke vej forgæves, før man bliver opmærksom på lukningen af strækningen.
Der er etableret skiltning langs ruten med henblik på at informere cyklisterne, herunder pendlere fra andre kommuner. Hvis man trods asfaltarbejdet er kommet ind på cykelstien, vil man blive guidet igennem via græsrabatten.
 
3) Hvilken dialog har der været med Sekretariatet for Supercykelstier i forbindelse med spærringen af strækningen?
Vi har ikke været i dialog med Sekretariatet for Supercykelstier.
 
Kilde: Egedal Kommune oplyser

Ved du noget? Hvis du har en kommentar til denne historie, så skriv til os på redaktion@egedalposten.dk

Hvad synes du?




Få de bedste lokale historier i indbakken ❤️

Ved at tilmelde dig EgedalPostens nyhedsbrev accepterer du vores privatlivspolitik og giver samtykke til, at EgedalPosten må sende dig gratis nyhedsbreve via e-mail. Du kan altid nemt framelde dig igen.